Operele artistice reflectă, ficțional, realitatea. Întrucât lumea e vastă, reprezentată de oameni diferiți, e firesc ca personajele literare să fie multiple, întrunind caracteristici definitorii ale tipurilor umane diverse, reprezentate în situații tipice: femeia ingenuă sau folosită ca instrument de realizare a dorinţelor perfide, confidenta, copilul, adolescentul maturizat precoce, tânărul studios, intelectualul, avarul, nebunul, parvenitul, ratatul, eroul, orășeanul, conducătorul, preotul, rafinatul, prostul, artistul, baba bârfitoare, femeia boemă, wunderkind-ul, politicianul, donjuanul, ţăranul, muncitorul, femeia fatală,
domnitorul patriot / tiran, boierul patriot / trădător, părintele grijuliu / indiferent, comerciantul,
escrocul etc. Aceasta a şi servit ca punct de pornire pentru organizarea conferinţei raionale a elevilor: Tipuri de personaje în două opere literare, desfăşurată la 23.01.2019, în incinta L.T. ,,V. Alecsandri” din Călăraşi.
Cei 40 de locutori ai claselor a 9-a – a 12-a, din 11 instituţii, ghidaţi de 20 de cadre didactice, activând în două ateliere, conduse de profesoarele de limba şi literatura română: Florea Margareta şi Gavriliţă Raisa, din L.T. ,,M. Sadoveanu”, au demonstart lectura atentă a operelor de referinţă, capacităţi argumentative, de analiză, gândire critic, competenţe de comunicare.
Merită a fi apreciată participarea tuturor elevilor:
NNr. D d/o |
Numele, prenumele elevului, clasa | Instituţia | Subiectul comunicării | Numele, prenumele profesorului de limba şi literatura română |
1 | Ţîcu Felicia, cl.a 11-a “U” | L.T.”M. Sadoveanu” |
Tipul intelectualului în operele “Hania” de Henryk Sienkiewicz şi „Biserica neagră” de Anatol Baconsky |
Ciubotaru Andrei |
2 | Şpac Mihaela, cl. a 11-a “R” | L.T.”M. Sadoveanu” | Tinere în devenire, în lucrrările: “Căutând-o pe Alaska”de John Green şi “Enigma Otiliei” de G. Călinescu | Ciubotaru Andrei |
3 | Luca Simona, cl.a 9-a | L.T.”M. Sadoveanu” | Tipul adolescentului în lucrările: “ Hoţul de cărţi” de Markus Zusak şiu “Tentaţiile unui tânăr miop” de M. Eliade | Prunici Lilia |
4 | Guţu Alexandrina, cl.a 10-a “U” | L.T.”M. Sadoveanu” | Tipul adolescentului în romanele Tatianei Ţîbuleac “Vara în care mama a avut ochii verzi” şi “Grădina de sticlă” | Prunici Lilia |
5 | Vlas Radu, cl.a 10-a “U” | L.T.”M. Sadoveanu” | Tipul domnitorului în romanul “Fraţii Jderi” de M. Sadoveanu şi nuvela “Alexandru Lăpuşneanu” de C. Negruzzi | Prunici Lilia |
6 | Sili Cătălina, cl.a 12-a “U” | L.T.”M. Sadoveanu” | Tipul femeilor folosite si abuzate în romanele: "Ion" de Liviu Rebreanu, "Arsă de vie" de Suad si Marie Therese Cuny. | Gavriliţă Raisa |
7 | Antoci Ioana, cl.a 12-a “U” | L.T.”M. Sadoveanu” | Tipul copilului cu părinţi plecaţi peste hotare în romanele “Fetiţa care se juca de-a Dumnezeu” de Dan Lungu şi “Kinderland” de L. Corobcă | Gavriliţă Raisa |
8 | Negru Ana, cl.a 10-a “R” | L.T.”M. Sadoveanu” | Tipul părinţilor în nuvela “Ultima lună de toamnă” de I. Druţă şi romanul “Mara” de I. Slavici | Prunici Lilia |
9 | Slobozian-Saibeli Marta, cl.a 10-a “R” | L.T.”M. Sadoveanu” | Tipul ţăranului în romanele “Povara bunătăţii noastre” de I. Druţă şi “Moromeţii” de M. Preda | Prunici Lilia |
10 | Gavriliţă Anastasia, cl. a 12-a | L.T.”M. Sadoveanu” | Omul de creație în romanele „Viețile paralele " de F. Illis și „Negustorul de începuturi de roman" de M. Vișniec. | Gavriliţă Raisa |
11 | Melnic Dumitrița, cl.a 9-a | Gimn. Peticeni | Tipul tânărului în devenire de la ,,Hronicul și cântecul vârstelor” de L. Blaga până la,,Viața ca o pradă” de M. Preda | Catană Vera |
12 | Pruteanu Mădălina, cl.a 9-a | Gimn. Peticeni | Tipul învățătorului român marcat de circumstanțele istorice ale epocii comuniste, în operele ,, Temă pentru acasă” de N. Dabija și ,,Clopotnița” de I. Druță. | Catană Vera |
13 | Stratu Gabriela, cl. a 11-a | L.T.Ţibirica | Tipul avarului în lucrările “ Enigma Otiliei” de G. Călinescu și “Gobseck” de H. de Balzac | Ţurcanu Corina |
14 | Roșca Nicoleta, cl.a 12-a | L.T.Ţibirica | Intelectualul în romanele “ Temă pentru acasă” de N. Dabija și “File de adio” de V. Dumbrăveanu | Brînză Angela |
15 | Godea Daniela, cl. a 9-a | Gimn. Bahmut | Tipul adolescentului în operele: „Şuncă pe pâine” de Charles Bukowski şi „Romanul adolescentului miop” de M. Eliade | Bădărău Violeta |
16 | Vasilciuc Mădălina, cl.a 9-a | Gimn. Temeleuţi | Adolescentul în romanele „Singur pe lume” de Hector Malot și „Căpitan la 15 ani” de Jules Verne | Spinei Claudia |
17 | Morari Diana, cl.a 10-a | L.T. “M. Eminescu” | Tipul avarului în nuvela ,,Hagi Tudose” de B. Șt. Delavrancea și romanul ,,Enigma Otiliei” de G. Călinescu” | Oprea Olga |
18 | Sturza Olesea, clasa a 12-a “U” | L.T. “M. Eminescu” | Tinere delicate în romanul ,,Enigma Otiliei" de G. Călinescu și nuvela ,, Sărmanul Dionis" de M. Eminescu | Maimescu Parascovia |
19 | Braga Olga, clasa a 12-a “U” | L.T. “M. Eminescu” | Tipul tânărului în formare în romanele ,,Frații Jderi" și ,, Baltagul" de M. Sadoveanu | Maimescu Parascovia |
20 | Sinica Maria, cl. a 11-a “U” | L.T. “M. Eminescu” | Tipul patriotului în romanele ,,Pădurea spânzuraților” de L. Rebreanu și ,,Ultima noapte de dragoste...” de C. Petrescu | Rău Ecaterina |
21 | Sturza Doina, cl. a 11-a “U” | L.T. “M. Eminescu” | Tipul intelectualului în romanele ,,Singur în fața dragostei” de A. Busuioc și ,,Cel mai iubit dintre pământeni”de M. Preda | Rău Ecaterina |
22 | Sturza Aurelia, cl. a 12-a “U” | L.T. “M. Eminescu” | Tipul avarului reflectat prin prisma operelor ,,Avarul" de Moliere și ,,Hagi Tudose" de B.Șt.Delavrancea | Sturza Viorica |
23 | Mușet Ionela, cl. a 11-a “U” | L.T. “M. Eminescu” | Tipul avarului prin prisma operelor ,,Gobseck" de Honore de Balzac și ,,Enigma Otiliei" de G.Călinescu. | Sturza Viorica |
24 | Raţă Marina | L.T. “M. Eminescu” | Tipul îndrăgostitului în romanele „Temă pentru acasă” de N. Dabija şi „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” de C. Petrescu | Rău Ecaterina |
25 | Gajim Daniel, cl. a 9-a | Gimn. Onişcani |
Tipul obsedatului în romanele ,,Ion” şi ,,Pădurea spânzuraților”de L. Rebreanu |
Ciobanu Lucia
|
26 | Moraru Serafima, cl.a 9-a | Gimn. Onişcani | Tipul sufletului sincer și curajos în romanele ,,Tema de acasă„ de N. Dabija și ,,Jane Eyre” de. Charlotte Brontë |
Ciobanu Lucia
|
27 | Grecu Mădălina, cl.a 9-a | Gimn. Onişcani |
Tipul îndragostitului și a tânarului în devenire în romanele ,,Maytrei” de Mircea Eliade și ,,Văpaia” de Henri de Regnier |
Ciobanu Lucia
|
28 | Balan Gabriela, cl. a 9-a | Gimn. Pîrjolteni | Păstorul moldovean în balada populară ,,Miorița” și nuvela ,,Toiagul păstoriei” de I. Druță | Badia Lilia |
29 | Ciumaș Simona, clasa a 9-a | Gimn. Vălcineţ | Tipul adolescentului în romanele: ”Vara în care mama a avut ochii verzi” de T.Țibuleac și ”My dilemma is you”de Cristina Chiperi. | Lupu Eugenia |
30 | Sajin Alexandra, clasa a 9-a | Gimn. Vălcineţ | Tipul femeii îndrăgostite în literatura română și universală, în baza romanelor: „Fluturii” de Irina Binder și „Jane Eyre” de Charlotte Bronte | Ciumaș Eugenia |
31 | Pușcașu Cristina, cl. a 9-a | Gimn. Săseni | Personaje setoase de avere în romanul „Ion” de L.Rebreanu și „Enigma Otiliei” de G.Călinescu | Praguza Viorica |
32 | Popa Maria, Morari Tatiana, cl. a 9-a | L.T. “V. Alecsandri” | Tipul copilului în lucrările: „Băiatul cu pijamale în dungi” de John Boyne şi „Un băiat de pe lista lui Shindler” Leon Leison | Popa Natalia |
33 | Chicu Cătălina, cl. a 9-a | L.T. “V. Alecsandri” | Chipuri și proiecții de adolescenți în romanul modern: ”Vara în care mama a avut ochii verzi” de T.Țibuleac și ”Diavolul şi domnişoara Prym“ de P. Coelho | Stratan Ecaterina |
34 | Rusu Ecaterina și Boboc Cristina, cl. a 10-a | L.T. “V. Alecsandri” | Tipul împătimitului de bani, în nuvela „Hagi Tudose” de B. Șt. Delavrancea şi de lectură, în povestirea „Hronicul și cântecul vârstelor” de L. Blaga | Popa Natalia |
35 | Sirețeanu Cătălina, cl.a 11-a | L.T. “V. Alecsandri” |
Tipul intelectualului în romanele: „Temă pentru acasă” de N. Dabija, ”Și tu ești singur?” de A. Silvestru |
Popa Natalia |
36 | Tcaci Cristian, cl.a 12-a | L.T. “V. Alecsandri” | Tipul obsedatului în romanele rebreniene: „Ciuleandra” și „Pădurea spânzuraților” | Bagrii Angela |
37 | Aghenie Mihaela, Stăvilă Olesea, cl. a 12-a | L.T. “V. Alecsandri” | Tipul femeii moderne în romanele: „Enigma Otiliei” de G. Călinescu și „Corigent la limba română” de Ion Minulescu | Bagrii Angela |
Un plus de valoare activităţii, pe lângă comunicările deosebit de reuşite, originale, cu un limbaj elevat…, i-au dat elevii:
♦ Sili Cătălina, pentru galeria de fotografii şi interesul menţinut al ascultătorilor;
♦ Antoci Ioana, pentru imaginile relevante şi obiectele de decor sugestive;
♦ Slobozian – Saibeli Maria, pentru posterul executat cu migală şi cu un aspect estetic de admirat;
♦ Şpac Mihaela, Boboc Cristina, Tcaci Cristina, pentru împletirea măiestrită a secvenţelor de film cu literatura;
♦ Gavriliţă Anastasia, pentru o aborade neobişnuită, ieşită din tiparele tradiţionale, punând în valoare arta fotografică, arta plastic;
♦ Godea Daniela, Stratu Gabriela, Morari Diana, Ciumaş Simona, Chicu Cătălina, pentru structurarea impecabilă a discursului, selectarea informaţiei relevante, utilizarea adecvată a citatelor;
♦ Gajim Daniel, Moraru Serafima, Grecu Mădălina, pentru cunoaşterea pe din afară a comunicării, cu indicarea paginilor din care au fost selectate citatele;
♦ Tcaci Cristina, Vasilciuc Mădălina, pentru abordarea personalizată a subiectului
♦ Braga Olga, Ciumaş Simona, Sajin Alexandra, pentru competenţa de a vorbi în public, de a menţine contactul cu auditoriul, adresând întrebări etc.
Majoritatea elevilor au pregătit şi prezentări în programul PPT, care au demonstrat atât competenţe digitale bine formate, cât şi aspectul estetic dezvoltat, facilitând împletirea artelor: literatura, filmul, muzica, pictura, arta fotografică.
Exprimăm gratitudinea noastră atât elevilor, care au demonstrate, o dată în plus, că citesc nu doar literatură naţională clasică, dar şi contemporană, universal, cât şi profesorilor de limba şi literatura română, care au motivat participarea elevilor la conferinţă, pregătindu-i, îndrumându-i.