50416189_2138173982941322_8822246624261570560_n.jpg

   Operele artistice reflectă, ficțional, realitatea. Întrucât lumea e vastă, reprezentată de oameni diferiți, e firesc ca personajele literare să fie multiple, întrunind caracteristici definitorii ale tipurilor umane diverse, reprezentate în situații tipice: femeia ingenuă sau folosită ca instrument de realizare a dorinţelor perfide, confidenta,  copilul, adolescentul maturizat precoce, tânărul studios, intelectualul, avarul, nebunul, parvenitul, ratatul, eroul, orășeanul, conducătorul, preotul, rafinatul, prostul, artistul, baba bârfitoare, femeia boemă, wunderkind-ul, politicianul, donjuanul, ţăranul, muncitorul, femeia fatală,

domnitorul patriot / tiran, boierul patriot / trădător, părintele grijuliu / indiferent, comerciantul,

escrocul etc. Aceasta a şi servit ca punct de pornire pentru organizarea conferinţei raionale a elevilor: Tipuri de personaje în două opere literare, desfăşurată la 23.01.2019, în incinta L.T. ,,V. Alecsandri” din Călăraşi.

   Cei 40 de locutori ai claselor a 9-a – a 12-a, din 11 instituţii, ghidaţi de 20 de cadre didactice, activând în două ateliere, conduse de profesoarele de limba şi literatura română: Florea Margareta şi Gavriliţă Raisa, din L.T. ,,M. Sadoveanu”, au demonstart lectura atentă a operelor de referinţă, capacităţi argumentative, de analiză, gândire critic, competenţe de comunicare.

   Merită a fi apreciată participarea tuturor elevilor:

NNr.

D  d/o

Numele, prenumele elevului, clasa Instituţia Subiectul comunicării Numele, prenumele profesorului de limba şi literatura română
1 Ţîcu Felicia, cl.a 11-a “U” L.T.”M. Sadoveanu”

Tipul intelectualului în operele “Hania” de  Henryk Sienkiewicz şi „Biserica neagră” de Anatol Baconsky   

Ciubotaru Andrei
2 Şpac Mihaela, cl. a 11-a “R” L.T.”M. Sadoveanu” Tinere în devenire, în lucrrările: “Căutând-o pe Alaska”de John Green  şi “Enigma Otiliei” de G. Călinescu Ciubotaru Andrei
3 Luca Simona, cl.a 9-a L.T.”M. Sadoveanu” Tipul adolescentului în lucrările: “ Hoţul de cărţi” de Markus Zusak şiu “Tentaţiile unui tânăr miop” de M. Eliade Prunici Lilia
4 Guţu Alexandrina, cl.a 10-a “U” L.T.”M. Sadoveanu” Tipul adolescentului în romanele Tatianei Ţîbuleac “Vara în care mama a avut ochii verzi” şi “Grădina de sticlă” Prunici Lilia
5 Vlas Radu, cl.a 10-a “U” L.T.”M. Sadoveanu” Tipul domnitorului în romanul  “Fraţii Jderi” de M. Sadoveanu şi nuvela “Alexandru Lăpuşneanu” de C. Negruzzi Prunici Lilia
6 Sili Cătălina, cl.a 12-a “U” L.T.”M. Sadoveanu” Tipul femeilor folosite si abuzate în romanele:  "Ion" de Liviu Rebreanu,   "Arsă de vie" de Suad si Marie Therese Cuny. Gavriliţă Raisa
7 Antoci Ioana, cl.a 12-a “U” L.T.”M. Sadoveanu” Tipul copilului cu părinţi plecaţi peste hotare în romanele “Fetiţa care se juca de-a Dumnezeu” de Dan Lungu şi “Kinderland” de L. Corobcă Gavriliţă Raisa
8 Negru Ana, cl.a 10-a “R” L.T.”M. Sadoveanu” Tipul părinţilor în nuvela “Ultima lună de toamnă” de I. Druţă şi romanul “Mara” de I. Slavici Prunici Lilia
9 Slobozian-Saibeli Marta, cl.a 10-a “R” L.T.”M. Sadoveanu” Tipul ţăranului în romanele “Povara bunătăţii noastre” de I. Druţă şi “Moromeţii” de M. Preda Prunici Lilia
10 Gavriliţă Anastasia, cl. a 12-a L.T.”M. Sadoveanu” Omul de creație în romanele „Viețile paralele " de F. Illis și „Negustorul de începuturi de roman" de M. Vișniec. Gavriliţă Raisa
11 Melnic  Dumitrița, cl.a 9-a Gimn. Peticeni Tipul tânărului în devenire de la ,,Hronicul și cântecul vârstelor” de L. Blaga până la,,Viața ca o pradă” de M. Preda Catană Vera
12 Pruteanu Mădălina, cl.a 9-a Gimn. Peticeni Tipul învățătorului român marcat de circumstanțele  istorice ale epocii comuniste, în operele ,, Temă pentru acasă” de N. Dabija și  ,,Clopotnița” de I. Druță. Catană Vera
13 Stratu Gabriela, cl. a 11-a L.T.Ţibirica Tipul avarului în lucrările “ Enigma Otiliei” de G. Călinescu  și “Gobseck” de H. de Balzac Ţurcanu Corina
14 Roșca Nicoleta, cl.a 12-a L.T.Ţibirica Intelectualul în  romanele “ Temă pentru acasă” de N. Dabija și “File de adio” de V. Dumbrăveanu Brînză Angela
15 Godea Daniela, cl. a 9-a Gimn. Bahmut Tipul adolescentului în operele: „Şuncă pe pâine” de Charles Bukowski şi „Romanul adolescentului miop” de M. Eliade Bădărău Violeta
16 Vasilciuc Mădălina, cl.a 9-a Gimn. Temeleuţi Adolescentul în romanele „Singur pe lume” de Hector Malot și „Căpitan la 15 ani” de Jules Verne Spinei Claudia
17 Morari Diana, cl.a 10-a         L.T. “M. Eminescu” Tipul avarului în nuvela ,,Hagi Tudose” de B. Șt. Delavrancea și romanul ,,Enigma  Otiliei” de G. Călinescu” Oprea Olga
18 Sturza Olesea, clasa a 12-a “U” L.T. “M. Eminescu” Tinere delicate în romanul ,,Enigma Otiliei" de G. Călinescu și nuvela     ,, Sărmanul Dionis" de M. Eminescu Maimescu Parascovia
19 Braga Olga, clasa a 12-a “U” L.T. “M. Eminescu” Tipul tânărului în formare în romanele ,,Frații Jderi" și                 ,, Baltagul" de M. Sadoveanu Maimescu Parascovia
20 Sinica Maria, cl.  a 11-a “U” L.T. “M. Eminescu” Tipul patriotului în romanele    ,,Pădurea spânzuraților” de            L. Rebreanu și ,,Ultima noapte de dragoste...” de C. Petrescu Rău Ecaterina
21 Sturza Doina,  cl.  a 11-a “U” L.T. “M. Eminescu” Tipul intelectualului în romanele   ,,Singur în fața dragostei” de A. Busuioc și ,,Cel mai iubit dintre pământeni”de M. Preda Rău Ecaterina
22 Sturza Aurelia, cl.   a 12-a “U” L.T. “M. Eminescu” Tipul avarului reflectat prin prisma operelor ,,Avarul" de Moliere și ,,Hagi Tudose" de B.Șt.Delavrancea Sturza Viorica
23 Mușet Ionela,  cl.  a 11-a “U” L.T. “M. Eminescu” Tipul avarului prin prisma operelor ,,Gobseck" de Honore de Balzac și ,,Enigma Otiliei" de G.Călinescu.  Sturza Viorica
24 Raţă Marina L.T. “M. Eminescu” Tipul îndrăgostitului în romanele „Temă pentru acasă” de N. Dabija şi „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” de C. Petrescu Rău Ecaterina
25 Gajim  Daniel, cl. a 9-a Gimn. Onişcani

Tipul obsedatului în romanele ,,Ion” şi  ,,Pădurea spânzuraților”de

 L. Rebreanu

Ciobanu Lucia

26 Moraru Serafima, cl.a 9-a Gimn. Onişcani Tipul sufletului sincer și curajos în romanele ,,Tema de acasă„ de        N. Dabija și ,,Jane Eyre” de. Charlotte Brontë

Ciobanu Lucia

27 Grecu  Mădălina, cl.a 9-a Gimn. Onişcani

Tipul îndragostitului și a tânarului în devenire în  romanele

,,Maytrei” de Mircea Eliade și  ,,Văpaia” de Henri de Regnier

Ciobanu Lucia

28 Balan  Gabriela, cl. a 9-a  Gimn. Pîrjolteni Păstorul  moldovean în balada populară ,,Miorița” și nuvela  ,,Toiagul  păstoriei” de  I. Druță Badia Lilia
29 Ciumaș Simona, clasa a 9-a Gimn. Vălcineţ Tipul adolescentului în romanele: ”Vara în care mama a avut ochii verzi” de T.Țibuleac și ”My dilemma is you”de Cristina Chiperi. Lupu Eugenia
30 Sajin Alexandra,  clasa a 9-a Gimn. Vălcineţ Tipul femeii îndrăgostite în literatura română și universală, în baza romanelor: „Fluturii” de Irina Binder și „Jane Eyre” de Charlotte Bronte Ciumaș Eugenia
31 Pușcașu Cristina, cl. a 9-a Gimn. Săseni Personaje setoase de avere în romanul „Ion” de L.Rebreanu și „Enigma Otiliei” de G.Călinescu Praguza Viorica
32 Popa Maria,  Morari Tatiana, cl. a 9-a L.T. “V. Alecsandri” Tipul copilului în lucrările: „Băiatul cu pijamale în dungi” de John Boyne şi „Un băiat de pe lista lui Shindler” Leon Leison Popa Natalia
33 Chicu Cătălina, cl. a 9-a L.T. “V. Alecsandri” Chipuri și proiecții de adolescenți în romanul modern: ”Vara în care mama a avut ochii verzi” de T.Țibuleac și ”Diavolul şi domnişoara Prym“  de P. Coelho Stratan Ecaterina
34 Rusu Ecaterina și Boboc Cristina, cl. a 10-a L.T. “V. Alecsandri” Tipul împătimitului de bani, în nuvela „Hagi Tudose” de                 B. Șt. Delavrancea şi de lectură, în povestirea „Hronicul și cântecul vârstelor” de  L. Blaga Popa Natalia
35 Sirețeanu Cătălina, cl.a 11-a L.T. “V. Alecsandri”

Tipul intelectualului în romanele: „Temă pentru acasă” de N. Dabija,

”Și tu ești singur?”  de           A. Silvestru

Popa Natalia
36 Tcaci Cristian, cl.a 12-a L.T. “V. Alecsandri” Tipul obsedatului în romanele rebreniene: „Ciuleandra” și „Pădurea spânzuraților”  Bagrii Angela
37 Aghenie Mihaela,  Stăvilă Olesea, cl. a 12-a L.T. “V. Alecsandri” Tipul femeii moderne în romanele: „Enigma Otiliei” de G. Călinescu și „Corigent la limba română” de           Ion Minulescu Bagrii Angela

 Un plus de valoare activităţii, pe lângă comunicările deosebit de reuşite, originale, cu un limbaj elevat…,  i-au dat elevii:

  

 ♦ Sili Cătălina, pentru galeria de fotografii şi interesul menţinut al ascultătorilor;

♦ Antoci Ioana, pentru imaginile relevante şi obiectele de decor sugestive;

♦ Slobozian – Saibeli Maria, pentru posterul executat cu migală şi cu un aspect estetic de admirat;

♦ Şpac Mihaela, Boboc Cristina, Tcaci Cristina, pentru împletirea măiestrită a secvenţelor de film cu literatura;

♦ Gavriliţă Anastasia, pentru o aborade neobişnuită, ieşită din tiparele tradiţionale, punând în valoare arta fotografică, arta plastic;

♦ Godea Daniela, Stratu Gabriela, Morari Diana, Ciumaş Simona, Chicu Cătălina,  pentru structurarea impecabilă a discursului, selectarea informaţiei relevante, utilizarea adecvată a citatelor;

♦ Gajim Daniel, Moraru Serafima, Grecu Mădălina, pentru cunoaşterea pe din afară a comunicării, cu indicarea paginilor din care au fost selectate citatele;

♦ Tcaci Cristina, Vasilciuc Mădălina, pentru abordarea personalizată a subiectului

♦ Braga Olga, Ciumaş Simona, Sajin Alexandra, pentru competenţa de a vorbi în public, de a menţine contactul cu auditoriul, adresând întrebări etc.

  Majoritatea elevilor au pregătit şi prezentări în programul PPT, care au demonstrat atât competenţe digitale bine formate, cât şi aspectul estetic dezvoltat, facilitând împletirea artelor: literatura, filmul, muzica, pictura, arta fotografică.

  Exprimăm gratitudinea noastră atât elevilor, care au demonstrate, o dată în plus, că citesc nu doar literatură naţională clasică, dar şi contemporană, universal, cât şi profesorilor de limba şi literatura română, care au motivat participarea elevilor la conferinţă, pregătindu-i, îndrumându-i.

 50110614_2138173109608076_2305671408090349568_n.jpg
51141425_2138173779608009_8117359915946737664_n.jpg