„Cititul e ca patinatul, se învaţă prin practică,
îi prinzi gustul tocmai exersând acest gust.”
(„Cititorul din peşteră” de Rui Zink)
Astăzi, 29.01.2020, ne-am convins că societatea noastră are sorţi de izbândă, are şanse de ieşire din labirintul social-economic, întrucât elevii, viitorul nostru, citesc, se bucură de cea mai frumoasă libertate: cea a lecturii. Unii o fac pe îndelete, cu stiloul în mână, alţii – devorând, zilnic, sute de pagini.
În acest sens, DÎTS a realizat o activitate extracurriculară altfel- conferinţa ştiinţifică raională a elevilor: Cărţi care trimit la alte cărţi. 15 elevi ai raionului Călăraşi, împătimiţi de lectură, au vorbit frumos despre cărţile citite, făcând conexiuni între ele, au demonstrat că pot interpreta o lucrare literară din unghiuri diferite şi că dacă le place o temă, stilul unui autor, nu se opresc, ci caută, se documentează, perseverează, cumpără, împrumută cărţi, întru satisfacerea curiozităţii, lărgirea orizontului de cunoaştere şi fortificarea personalităţii.
Comunicările au fost concepute diferit şi susţinute, în mare parte, destul de reuşit, unele prilejuind desfătări intelectuale deosebite:
- Moraru Diana, cl. a 11-a, din LT M. Eminescu, vorbind despre romanele Unchiul din Paris de A. Busuioc, Elevul Dima dintr-a şaptea de M. Drumeş şi interferenţele cu: tragediile Romeo şi Julieta, Hamlet de Shakespeare etc.;
- Stratu Gabriela, cl.a 12-a, din LT Ţibirica, ne-a frapat cu interlegăturile dintre cărţile: „Cititorul” de B.Schlink, „Doamna cu cățelul” de Cehov, „Emilia Galotti ” de Gotthold Lessing, Bătrânul şi marea de E. Hemingway etc.
- Proscurov Eugen, clasa a 12-a, din LT Ţibirica, a prezentat cu mândrie dialogul dintre: „Turnul întunecat” de Stephen King, „Harry Potter ”de J.K. Rowling și „The Shining” de Stephen King;
- Simion Daniela, de Yeonmi Park şi lucrările de referinţă din romanele sus-menţionate;
- Goja Maria, cl.a 12-a, din LT V. Alecsandri, a povestit despre documentarea făcută din psihanaliza lui Freid raportată la romanul lui C. Petrescu „Patul lui Procust".
- Chicu Cătălina, cl. a 10-a, din LT V. Alecsandri, a prezentat tema exterminării evreilor, din perspective romanelor: „Tatuatorul de la Auschwitz" de Heather Morris, “Un baiat pe lista lui Schindler” de Leon Leyson.
- Mocanu Daniela, cl.a 8-a, din Gimn. Hogineşti, a avut aceeaşi temă de comunicare, ca şi precedent locutoare: exterminarea evreilor reflectată în romanele: Când infloreşte liliacul de Martha Hall Kelly; Privighetoarea de Kristin Hannan; Se numea Sarah de Tatiana de Rosnay.
Exprimăm admiraţia noastră pentru toţi elevii cititori, participanţi la activitate, şi pentru profesorii care nu obosesc să prezinte ei înşişi cărţi, îndemnând discipolii s-o facă, ei fiind totodată modele de cititori:
Nr. d/o | Instituţiile | Numele, prenumele elevilor participanţi | Clasele | Numele, prenumele profesorilor coordonatori |
1 |
Liceul Teoretic M. Eminescu |
Morari Diana | A 11-a U | Oprea Olga |
2 |
Liceul Teoretic M. Eminescu |
Oanța Daniela | A 10-a U | Sturza Viorica |
3 |
Liceul Teoretic M. Sadoveanu |
Simion Daniela | A 9-a B | Florea Margareta |
4 |
Liceul Teoretic M. Sadoveanu
|
Slobozian – Saibelei Marta | A 11-a | Prunici Lilia |
5 |
Gimnaziul Temeleuţi |
Baciu Augustina | A 9-a | Armanu Anastasia |
6 |
Liceul Teoretic Ţibirica |
Stratu Gabriela | A 12-a | Ţurcanu Corina |
7 |
Liceul Teoretic Ţibirica |
Proscurov Eugen | A 12-a | Ţurcanu Corina |
8 |
Liceul Teoretic V. Alecsandri |
Goja Maria | A 12-a U | Stratan Ecaterina |
9 |
Liceul Teoretic V. Alecsandri |
Vames Gheorghe | A 10-a U | Stratan Ecaterina |
10 |
Liceul Teoretic V. Alecsandri |
Chicu Cătălina | A 10-a R | Stratan Ecaterina |
11 | Gimn. Rădeni | Roşca Margareta | A 9-a | Gore Elena |
12 | Gimn. Horodişte | Boboc Dumitrița | A 9-a | Chicu Vasilina |
13 | Gimn. Horodişte | Bobeică Liliana | A 9-a | Chicu Vasilina |
14 |
Gimn. Răciula |
Morari Andrei | A 8-a | Guzic Iulia |
15 |
Gimn. Dereneu |
Scripnic Emilia | A 9-a | Stăvilă Silvia |
16 | Gimnaziul Hogineşti | Mocanu Daniela | A 8-a | Railean Lidia |
Un deosebit impact l-a avut evenimentul, finalizând cu împrumutul cărţilor, prezentate de elevi, colegilor şi profesorilor din alte instituţii, astfel facilitând călătoria şi viaţa lor.
Margareta Florea,
specialist principal-metodist, DÎTS Călăraşi